Čierna Omša 01
ÚVOD.
Říká se zcela oprávněně, že
slova mají podivnou moc a sílu, sílu, kterou bychom v nich nikdy nehledali.
Právě hudebnosti svého zvučného titulu děkují některá díla za svou slávu, jíž
by nikdy nebyla dosáhla s názvem skromnějším. Spojíme-li s touto slovní sugescí
ještě dojem tajemná, bude nedocenitelným dráždidlem zvědavosti, jež je
význačnou vlastností dnešního ducha.
Jeden z nejlepších příkladů
máme ve slovech: Černá Mše. — Ta jsou mlčelivým schematem, v nějž každá doba
vepsala své zvrhlosti a výstřednosti.
Dnes, kdy společnost jest
již vzdálena nervosy středověkého čarodějnictví, ztratila slova Černá Mše svůj
původní smysl a ani psychologický jich obsah není tím, jejž měla ve středověku,
neb ve století Ludvíka XIV. Mystický element, oslaben, zmizel, byv nahrazen
sadismem a hrubou smyslností, degenerující v posledních letech ve vulgární
orgie tak zvaných „obnovených obřadů pohanských“, jejichž oplzlé scény,
provázené kadencí smyslné poesie, odehrávaly se často za úplného opojení
přítomných orientálními parfumy. Sleduje zběžně vývoj černé mše během věků, od
jejích počátků až ku dnešku, chci přispěti touto svou prací k studiu t. zv.
zvráceného mysticismu.
=====
PŮVOD ČERNÉ MŠE.
Černá Mše, autentická Černá
mše jest v podstatě kultem Satana a proto ti, kdo ji praktikují, musí býti
věřícími. Opravdová černá mše se může konati pouze tam, kde je víra v Boha,
Peklo a Satana.
Satan, jako jedině pravý
Bůh, vyžaduje kultu, který nutně musí býti parodií kultu, vzdávaného Bohu
křesťanskému. A tak též černá mše jest hlavně charakterisována profanací a
zvrácením křesťanských obřadů.
Tato svatokrádežná
ceremonie, sestávající ze sloučení mešní oběti s nejhanebnějšími necudnostmi a
někdy i krvavými obětmi, se datuje odedávna. Kdyby bylo třeba určiti blíže
dobu, řekl bych se slavným autorem „Dějin Magie“ P. Christianem, že se zrodila
ve strachu roku tisícího.
„Kol roku tisícího — doby
to, do níž kladli falešní proroci konec světa — pustošil Evropu hlad, jemuž není
příkladu. Všichni jím byli zasaženi. A když dobytek byl zhltán a zvěře nebylo,
jedli lidé kůru stromů a trávu luk. Pak překročila zběsilost hladu normální
hranice. Počalo se s vyhrabáváním mrtvol — spása to všech slabých — a končilo
se honem na lidi, což bylo zločinem silných.
Zabíjelo se, aby se mohlo
žíti. Osamocení poutníci byli na cestách přepadáváni a pojídáni, děti byly
lákány nabízením ovoce do ústraní a tam zabíjeny. To trvalo tři roky, tři roky
dlouhé jako tři staletí, praví kroniky těch dob.
Pak připojil ještě mor své
hrůzy k hladu. Říkalo se, že Anděl Zhoubce Apokalypsy vrhl na lidi otrávené
šípy projížděje zemi na svém bílém koni. Zlo vybuchovalo jako blesk. Hrůza
tohoto divadla se stala tak obrovskou, že v polích, kol měst a vůbec všude poděšení
živoucí pospíchali zahrabati mrtvoly i s umírajícími, aniž by je rozlišovali.
Proroci, kteří věštili ve
jménu Apokalypsy konec světa, přispívali ještě k všeobecnému strachu. Působili
v znervosnělých a seslabených mozcích chorobnou citlivost, jež byla zvláštním
stavem psychického znerovnovážení. V nocích nebylo spánku. Celá města byla
nakažena fantastickými halucinacemi, jistým to druhem podivné nákazy.
A tehdy, v onom deliriu
děsu, počali lidé zoufati. Umdleni marným voláním Boha, počali se obraceti k
Satanu, hotovi rozděliti oltáře mezi Boha dobra a Boha zla, jen málo chybělo,
aby Satan zcela Boha nahradil. Ztrativše důvěru v církev a účinnost jejích
ritů, organisovali mnozí Sabat, církev to Satanovu, kde mu byl vzdáván kult,
celebrována mše pro jeho čest, mše, jež byla skvoucím a slavným řetězem rouhání
vytých v tvář nebes, jež opustila zemi.
To byla mše Pekla: hle,
zrození Černé Mše.
* * * *
Michelet prohlašuje, že
černá mše oslavovala s počátku pouze vykoupení Evy a rehabilitaci Ženy,
zatracené křesťanstvím. Podle mého mínění je to však velkým omylem. Černá mše
je pouze obětí, vzdávanou Satanu systematickým výsměchem a svatokrádežným
zneužitím oběti křesťanské.
Pravda, Žena byla
velekněžkou. Podle ducha esoterismu černé mše, která jest opakem křesťanských
služeb Božích, je to však zcela logické. Vyloučena z kněžství, vzdálena v
liturgii katolické oltáře, nebyla-liž tím předem označena pro oltář liturgie
satanické?
Myslím, že černá mše ve
svých počátcích byla úplně prosta všech mrzkých chlípností, v něž se zvrhla
později.
Podrobné popisy černé mše
máme však bohužel až z dob velmi pozdních (za Jiřího IV.). Čarodějnická
literatura se počíná ostatně až v XV. století činností mnichů inkvisitorů.
První pojednání o čarodějnictví vyšlo asi roku 1440. Jest jím „Formicarius“
německého benediktina Nidera. Spisy Spiny, Jacquera, Castra, Sprengera a de
Lancrea byly pouze kopiemi Nidera a později i kompilátoři byli kompilováni.
Od Niderova Formicaria k
„Disquisitiones magicae“ Del Ria, přes Sprengerovo „Kladivo čarodějnic“,
všechna vypravování se pouze opisují a zveličena vždy posledními autory, jsou
opakována až do únavnosti.
Hle, scenario satanské mše,
jak je možno ji vylíčiti bez rozbředlosti demonografů.
Nejdříve nebylo použito
chrámu vůbec. Obřad se konal v přírodě, v pustině, často u paty starého
dolmenu. Nebylo svatyně vyhražené oficiantům. Všichni přítomní, věřící i
celebranti byli seskupeni v jeden celek. Kropenkou byla díra vyhloubená v zemi,
nebo ji nahradila skalní dutina, do níž se každý vymočil, což bylo svěcenou
vodou. Přítomní namáčeli do ní dva prsty levé ruky a obráceně činili znamení
kříže.
Prvním oficiantem byla vždy
žena, „Královna Sabatu“, jež se objevila korunována vrbinou, magickou rostlinou
prvého řádu.
Drsným hlasem proslovila
Introitus:
„Vstupuji na oltář svého
Boha, Boha, jenž mstí slabé a ochraňuje je. Pane můj, zachraň mě od zrady a
násilí!“ (t. j. od kněze a feudálního pána.)
Pak následovalo zřeknutí se
Krista a slib oddanosti novému pánu, Tomu, jemuž bylo ukřivděno, psanci,
nespravedlivě pronásledovanému nebem.
Pak líbali zadek obrovské
dřevěné sochy Satana s hnusným phallem(„Mistr Leonard“ byl představován někdy
podobou kozla; pověstný „Kozel Sabatu“), kterého kněžka políbila a pak s ním
souložila.
Královna Sabatu ulehla na
oltář, kol něhož se zdvihaly mraky dýmu, zahalujíce ji zrakům přítomných a
mysterium se dovršovalo.
Prvá část byla ukončena
hostinou, jež byla jakousi vzpomínkou na antické agapy, po níž následovalo
„Kolo Sabatu“.
„Gloria“ započalo druhou
část oběti. Oltář byl odhalen přítomným a objevila se hostie. Byla to právě
Žena sama, Královna Sabatu, jež byla zároveň oltářem i hostií. Byla obrácena
tváří k zemi a na jejích bedrech přednášel oficiant satanické credo a obětoval
obilí a ptactvo. Obilí předkládal Duchu země, jenž dává žně a pak pouštěl na
svobodu pochytané dříve ptáky, kteří měli donésti Bohu svobody vzdechy a přání
utlačovaných nevolníků.
Pak následovalo
Confarreatio. Oficiant pomocí moče uhnětl koláč, jenž byl upečen na těle
kněžky. To byla hostie lásky, z níž každý dostal část.
Pak byly na tělo kněžky
položeny dvě sošky, představující posledně zemřelého a poslední novorozeně
obce. Velekněžka se pak zdvihla, vyzývajíc blesk, aby ji udeřil. Byla jí podána
oblečená ropucha, kterou rozervala na kusy, křičíc při tom s očima obrácenýma k
nebi: „Ach Filipe, právě tak bych to tobě učinila, kdybych tě dostala do
rukou.“
Michelet, jenž sděluje toto
zlořečení, se domnívá, že se jedná o obřad, jenž měl býti výsměchem Beránku
Božímu a znázorňoval snad rozlámání křesťanské hostie, neříká však nic určitého
o smyslu slova „Filip“. Píše: „Proč bylo užito jména Filip, nevím. Jest tím
temnější, že jmenuje-li jindy Satan Krista, nazývá jej malým Janem nebo
Janicotem. Byl snad nazýván Filipem podle jména nenáviděného krále, původce
stoleté války anglické, jenž u Kresčaku způsobil naši porážku a byl vinen
prvním vpádem k nám? Po dlouhém míru, málokdy přerušeném, jevila se jistě lidu
válka tím hroznější. Filip Valois, původce této nekonečné války, byl proklínán a
jeho jméno znamenalo asi v tomto lidovém rituálu jakýsi způsob těžkého
zlořečení.“1
Jest tento názor úplně
správným?
Jest opravdu velmi těžko
vysvětliti takové Ite missa est, které bylo ukončením obřadu svatokrádežného a
urážejícího Boha.
Buď tomu již jakkoliv, Bůh,
neodpovídající ničeho na tato vyzvání a nesesílající blesk s výšin nebeských,
tento Bůh byl považován za přemoženého.
Takové byly počátky Černé
Mše.
Je třeba bedlivě si
povšimnouti, že byla nejprve ritem výlučně lidovým. Až teprve později, a to
velmi zvolna, počali se mísiti s davem i příslušníci vysoké společnosti,
zahálčiví páni, šlechtici a vznešené dámy, vyhledávající nové sensace a
nepoznané dosud hrůzy a zároveň s nevolníky a vyvrheli líbali zadek Kozla.
Demonolog de Lancre si toho
ostatně dobře povšimnul. Mluvě o Sabatu, píše: „Druhdy se ho zúčastnili pouze
otroci, dnes můžeme na něm viděti i šlechtice.“
Myslím, že právě zásahem
tohoto elementu se stalo, že svatokrádežný obřad se postupně odchyloval od
svého původního směru.
Jistě neměli šlechtici,
tito privilegovaní svého století, pro něž neplatil ani desátek ani robota, jimž
se splnilo každé přání a na něž se rozkoše usmívaly v houfech, pražádného
důvodu vzdávati poctu Otci Vzpoury.
A co bylo učiněno z
dřívější církve zášti? Černá mše se změnila v revoltující saturnalie. Divokost
a svatokrádež se stala sprostotou a zločinem. To nebylo již ďábelské tajemství
bezpráví, ale ohavná směs satanismu a sadismu, v níž se rozlítili všichni upíři
šílených imaginací, touh učenců a mysteriosních orgií.
Nepředbíhejme však.
* * * *
Co však činila moc laická i
církevní v době této čarodějnické epidemie? S počátku velmi málo. Stát používal
sice zákonů proti čarodějnictví, ale ty nebyly ani trochu hroznými. Čarodějníci
byli považováni za šarlatány, využívající přežitků pohanských obyčejů a ti,
kdož jim věřili, za hlupce.
Kapitulář Karla Velikého
praví: „Nechť se nikdo nedotazuje věštců, nevykládá snů, ani se nezabývá
auguriemi, nechť se nenajdou nikde ani čarodějníci, ani kouzelníci vyrábějící
filtry, vyvolávající bouře neb vázající lidi. Jsou-li někde takoví, nechť se
polepší, nebo budou potrestáni.“
Jiný kapitulář z r. 805
předpisuje sice trest, zapovídá však smrt.
Církev viděla nebezpečí a
spojila s čarodějstvím ideu zločinu. Pařížský koncil v r. 829 řadí též magii a
obřady satanské k hlavním hříchům a žádá císaře, aby magikové byli přísně
trestáni. „Jakmile budou viníci odhaleni, praví canon, ať jsou to muži neb
ženy, musí býti vzati do vyšetřování a potrestáni s největší přísností, tím
spíše, že jejich zpupná a nerozvážlivá odvaha nebála se sloužiti ďáblu.“
Podle mého mínění je tento
canon velmi důležitým jednak proto, že je prvním voláním po světské
spravedlnosti proti čarodějnictví a též proto, že je výchozím bodem hnutí,
směřujícího k úplnému potlačení čarodějnictví, hnutí, jež bylo stále
zdůrazňováno, až byla ustavena Inkvisice.
-----
1 J. Michelet: La Sorciere.
Paříž. Dentu, 1862. str. 138 a následující.
=====
MANICHEOVÉ A TEMPLÁŘI.
První příklad takového
násilného potlačení nám poskytuje historie orleanských Manicheů, odhalených r.
1022 za Roberta Zbožného a odsouzených k upálení pro vyvolávání a zbožňování
ďábla.
Theorie manicheiských
Katharů, hlásajících dualismus a ztotožňujících Satana s Jahvem, Bohem Židů a
tvůrcem hmoty, jest jistě s dostatek známa. Jedině Bohu světla, dobrému Bohu,
náleželo dle Katharů uctívání. Ale pro katolíky mohli Katharové, odpírající
vzývati Boha bible, stvořitele světa, zbožňovati pouze Ďábla. Chopivše se
jednou této myšlenky, přisuzovali pak Katharům všemožné svatokrádežné obřady,
promísené prostopášnostmi a zločiny.
Hle, jak jeden jich
současník popisuje eucharistický obřad Katharů:
„Těm, kdož jej neznají,
chci vylíčiti způsob, jímž se připravuje svatý pokrm kacířů. Tito se shromáždí
v určených nocích v některém domě. Nesouce všichni světlo utvoří průvod,
zpívajíce na způsob litanií jména démonů, až se objeví ďábel v podobě zvířete.
Když se zjev stane zřetelným, zhasnou všechna světla a každý uchopí ženu, jež
je mu nejblíže a zneužije ji, aniž by považoval za hřích je-li to snad jeho
matka, sestra neb řeholnice. Poskvrniti je považují za akt posvátný a nábožný.
Zrodí-li se z tohoto hnusného styku dítě, vloží je osmého dne do ohně,
zapáleného v shromáždění a spálí je podle příkladu starých pohanů. Pečlivě
sebraný popel z tělíčka je nábožně uschováván tak, jako milosrdenství křesťanů
uchovává tělo Kristovo, podávané jako posila umírajícím. Tento prach má mocí
démona úžasnou moc, neboť přistoupí-li někdo k jejich kacířství a ochutná-li
třeba jen málo zmíněného popele, nemůže již nikdy opustiti cestu záhuby a
obrátiti se k pravdě.“2
Koncil povolaný souditi
Kathary, vyslovil se proti nim. Spisovatel končí své vypravování takto:
„Všichni přítomní marně se snažili donutiti kacíře, aby se zřekli svých bludů.
A když, tvrdí jak ocel, odpírali je litovati, byli oblečeni v šat svého řádu a
pak je biskupové odstrojili. Tehdy, podle nařízení králova, královna Konstancie
se postavila k chrámovým dveřím, aby zabránila davu ztýrati odsouzence. Během
excomunikace ponořila královna hůl, již nosila, v oko Etienna, svého starého
zpovědníka, a vyrvala je. Nešťastníci byli vyvedeni z města a když je byli
uzavřeli v jakési chýši, byli za živa upáleni zároveň s popelem, o němž jsme
již mluvili. Jen jeden kněz a řeholnice, kteří byli, díky Bohu, obráceni,
unikli popravě.“
V tomto vypravování můžeme
pozorovati význačné rysy přisuzované později čarodějům: Hnusná spojení, vražda
dítěte, používání popele z těl k přijímání a pod.
Jakýsi moderní spisovatel
okultní přisuzuje Katharům zvláštní černou mši, již nazývá: messe vaine, nebo
office de la vaine observance, a jež prý zanikla v XVII. století.
Během obřadu byl kalich
zahalen černým závojem. Do něho byla nalita nejprve voda a pak víno. Modlitby,
jako Deus Agni a Evangelium Svatého Jana byly odříkávány obráceně. K větě: „A
Slovo tělem učiněno jest“ připojil oficiant: „Neboť bylo řečeno, že budeme
zachráněni tělem. Je proto třeba, abychom šli životem nazí, ničíce Zlo Zlem a
odvrhujíce veškeru náruživost.“
Obřad se ukončil proklínáním
Kříže:
„O Kříži, šlapu po Tobě,
neboť jsi byl nástrojem umučení Eona Ježíše.
Při vzpomínce na staré
mistry Templu na Tebe šlapu.
Protože Tvé znamení hrozí
mukami a hanbou tomu, kdo se pozdvihne nad lidství, odvrhuje otroctví, šlapu na
Tebe.
Protože Tvé panství
skončilo, že není již člověku nutno hroužiti se v temnoty a bolest, ale
probuditi se konečně, aby pozdravil ducha Manesa, jenž je Paracletem, šlapu na
Tebe.........“
Je mně úplně neznámo, odkud
mohl spisovatel čerpati takové dokumenty. V knihovně university lyonské jest
rukopis katharského rituálu, jenž však neobsahuje nic podobného.
Můžeme naopak poukázati na
orgiastické slavnosti, pořádané počátkem XII. století dokonce i v chrámech.
Organisátorem jich byl klérus, jehož členové byli též hlavními účastníky.
Tyto orgiastické slavnosti
byly známy pod jménem Slavnosti bláznů. Počínaly se 26. prosince a končily se
svátkem Králů 6. ledna.
Jeden z kněží byl zvolen
biskupem bláznů a byl posvěcen. Posvěcovací obřad sestával ze sprostých a zesměšňujících
slov i činů.
Pak, nesouce mitru a
biskupskou berlu před nově zvoleným, odebrali se v procesí do kostela. Když tam
přišli, byl posazen biskup bláznů na biskupské křeslo a dával přítomným
požehnání.
Nejslavnějším dnem byl 1.
leden.
Kněží šli v procesí k
bydlišti biskupa bláznů a za hlaholu zvonů jej odvedli do kostela, tam byl
posazen na biskupské křeslo a počala se slavnostní mše.
Během celebrování této
velké mše byly páchány nejvýstřednější orgie a udály se nejpohoršlivější scény.
Bylo viděti kněze oblečené za šašky a ženy s tvářemi zamazanými a pokrytými
ohyzdnými maskami, jak se oddávají pošetilostem všeho druhu, pijíce a tančíce
kol oltáře během celebrování mše.
Po oběti se výstřednosti a
profanace ještě zvýšily. Vydrážděni vínem a obscénními zpěvy, jež nahrazovaly
hymny a vilnými tanci, oddávali se kněží mezi sebou nejzločinnějším
prostopášnostem, obnovujíce tak antické saturnalie. Pak se vyhrnuli do ulic,
poskytujíce lidu podívanou na nejohavnější scény.
Tyto necudnosti,
odehrávající se na posvěcených místech, svědčí o úžasné znemravnělosti kléru i
lidu, o neslýchaném úpadku mravů a ukazují, do jaké míry byly náboženské zásady
zneuznány a pohaněny samotným kněžstvem, jež dohnalo svá deliria až k
zprofanování oltáře, přidružujíc nejobscénnější a nejnestydatější scény k
nejsvětějším obřadům křesťanského náboženství.
* * * *
Prvním dokumentem, jenž
předpisuje formální způsob vyšetřování přívrženců Satana, je mírová smlouva
podepsaná Jiřím VI. a pány císařství římského z r. 1230. Byla schválena církví
a brzy na to předložena papežem Řehořem IX. i ostatním knížatům. Inkvisiční
tribunál, jehož řízení bylo svěřeno mnichům řádu sv. Dominika r. 1230, byl
pověřen zabývati se čarodějníky a v bulle adresované inkvisitoru Konrádu de
Marbourg a datované 1233, nařizuje týž papež potrestání německých Luciferiánů,
uctívajících ďábla, který prý se jim zjevoval tělesně. Od tohoto okamžiku
zvyšovaly se tresty čarodějům, „účastníkům Sabatu“. Nemeškalo se s popravou,
měl-li býti potrestán některý z adeptů čarodějnictví. Tehdy byla za živa
upálena podle rozkazu inkvisitora Roberta le Bougre celá manicheiská obec z
Mont-Aimé v Champagni, čítající sto šedesát osob. O několik let později stihl
týž osud Albigenské z Mas-Saintes-Puelles, upálené na rozkaz inkvisitora
Bernarda de Caux, pak jedna po druhé vzplanuly hranice toulousské, carcassonské
a po celém katharském a albigenském jihu.
Čtrnáctým stoletím se
počíná pověstný proces Řádu Templářů. Rytíři byli obžalováni z kacířství,
magie, vyvolávání Satana a ďábelských, svatokrádežných obřadů.
Podle žalobců zřekli se
Templáři trojnásobně Boha, Krista a jeho Svatých v okamžiku, kdy skládali slib,
jímž se zavazovali až do své smrti bojovati pro hrob Kristův. Šlapali, plivali
prý na kříž, jejž dokonce na Velký Pátek znečišťovali prý močí.
Ujišťuje se, že kněží Řádu
nezasvěcovali hostie, celebrujíce mši. Zbožňovali prý jistý druh modly s
lidskou tváří, Baphometa, jemuž byl v kapitulách vzdáván kult. Někdy se
zjevoval jeden neb i více démonů, nejčastěji v podobě žen, s nimiž se přítomní
spojovali. Poznamenejme konečně, že Templáři byli neobyčejně bohatými a že
dosažení tohoto bohatství bylo přisuzováno ďábelským praktikám.
Všechna tato vypravování,
opakovaná všemi oficielními zprávami, zveličená ještě nejpravděnepodobnějšími
podrobnostmi, našeptávanými ostatně v uši zcela ochotné jim uvěřiti, končila
podrážděním imaginace. Víme, že Templáři byli za živa upáleni a jejich Řád
rozpuštěn. Ale idea možnosti obohatiti se ďábelskými praktikami, získati si
jimi přízeň mocných a odhalení tajemství, se rozšířila ve všech vrstvách
společnosti a od té doby můžeme pozorovati vývoj tradicionelní černé mše v
naznačeném směru.
-----
2 Recueil des historiens de
la France (Actes du Concile d’Orléans.) Díl X. str. 538.